nowowości
Figura Murano 1950
Figura Murano 1950

2 000,00 zł

szt.
Taca Art deco, Sandrik, lata 20.
Taca Art deco, Sandrik, lata 20.

1 600,00 zł

szt.
Kryształowa popielniczka Moser 1930
Kryształowa popielniczka Moser 1930

500,00 zł

szt.
Zegar podróżny, HAU Junghans 1900-1905
Zegar podróżny, HAU Junghans 1900-1905

1 200,00 zł

szt.
Misa kryształowa  Mandruzatto, Murano 1950
Misa kryształowa Mandruzatto, Murano 1950

1 300,00 zł

szt.
Misa kryształowa  Mandruzatto, Murano 1950
Misa kryształowa Mandruzatto, Murano 1950

1 300,00 zł

szt.
Misa kryształowa  Mandruzatto, Murano 1950
Misa kryształowa Mandruzatto, Murano 1950

1 600,00 zł

szt.
Karafka kryształowa, Moser
Karafka kryształowa, Moser

900,00 zł

szt.
Wazon z delfinami XIX  w Austro Węgry
Wazon z delfinami XIX w Austro Węgry

880,00 zł

szt.
Karafka kryształowa, Moser
Karafka kryształowa, Moser

1 600,00 zł

szt.
Flakon na perfumy, Bohemia 1950
Flakon na perfumy, Bohemia 1950

360,00 zł

szt.
Flakon na perfumy, Bohemia 1950
Flakon na perfumy, Bohemia 1950

360,00 zł

szt.
Flakon na perfumy, Bohemia 1950
Flakon na perfumy, Bohemia 1950

360,00 zł

szt.
Flakon na perfumy, Bohemia 1950
Flakon na perfumy, Bohemia 1950

360,00 zł

szt.
Damska tabakiera rococo, Niemcy XIX w
Damska tabakiera rococo, Niemcy XIX w

690,00 zł

szt.
Wazon Art Deco Niemen, Polska Lata 30
Wazon Art Deco Niemen, Polska Lata 30

1 600,00 zł

szt.
Solniczka srebrna
Solniczka srebrna

360,00 zł

szt.
Korek z kulą Art Deco,  Niemcy l. 20.
Korek z kulą Art Deco, Niemcy l. 20.

360,00 zł

szt.
Karafka kryształowa  Moser
Karafka kryształowa Moser

1 200,00 zł

szt.
Asymetryczna karafka kryształowa,  Moser
Asymetryczna karafka kryształowa, Moser

1 400,00 zł

szt.
Asymetryczna karafka kryształowa,  Moser
Asymetryczna karafka kryształowa, Moser

1 400,00 zł

szt.
Dewizka z medalionem,  Austria 1900 r
Dewizka z medalionem, Austria 1900 r

990,00 zł

szt.
Dzwonek stołowy z brązu  1880  -1900
Dzwonek stołowy z brązu 1880 -1900

490,00 zł

szt.
Lupa gabinetowa XIX w
Lupa gabinetowa XIX w

1 600,00 zł

szt.
Srebrna brosza z czarnym onyksem 1920 r
Srebrna brosza z czarnym onyksem 1920 r

400,00 zł

szt.
Postument na pióro z chłopcem Kayser
Postument na pióro z chłopcem Kayser

1 800,00 zł

szt.
Kryształowa karafka Beryl Moser sygn. 1950
Kryształowa karafka Beryl Moser sygn. 1950

2 800,00 zł

szt.
Karafka kryształowa  Moser
Karafka kryształowa Moser

1 600,00 zł

szt.
Bomboniera kryształowa  Moser
Bomboniera kryształowa Moser

1 400,00 zł

szt.
Para solniczek ceramicznych lata 60.
Para solniczek ceramicznych lata 60.

600,00 zł

szt.
Secesyjna ciastkarka   WMF  1905r
Secesyjna ciastkarka WMF 1905r

4 800,00 zł

szt.
Solniczka z zebrą lata 70.
Solniczka z zebrą lata 70.

1 500,00 zł

szt.
Zestaw szmaragdowy karafka i miseczka, Moser
Zestaw szmaragdowy karafka i miseczka, Moser

1 200,00 zł

szt.
Figurka Panna plażowa lata 60. XX w.
Figurka Panna plażowa lata 60. XX w.

5 500,00 zł

szt.
Kryształowe pudełko kryształowa  Moser
Kryształowe pudełko kryształowa Moser

1 200,00 zł

szt.
Kolekcja secesyjnego szkła, wybrane nowości
Wazon Loetz Cisel 1899
Wazon Loetz Cisel 1899

1 740,00 zł

szt.
Wazon Loetz Diana Cisel - 1899
Wazon Loetz Diana Cisel - 1899

3 600,00 zł

szt.
Wazon Loetz Rusticana 1899
Wazon Loetz Rusticana 1899

1 960,00 zł

szt.
Wazon ikebana Loetz, Perlenmutter 1899r.
Wazon ikebana Loetz, Perlenmutter 1899r.

3 800,00 zł

szt.
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
J. Słuczan-Orkusz 2
J. Słuczan-Orkusz

 

Jaskrawość współczesności i surowość przeszłości.

O świecie kolorowych, szklanych cudów Jerzego Słuczan-Orkusza


Multikolorowe, szklane wyroby autorstwa Jerzego Słuczan-Orkusza to dla jednych symbol minionej, surowej epoki, dla innych przedmioty nie budzące żadnych skojarzeń. Jaskrawe kolory w szkle użytkowym przypominające neony, wcale nie są tematem łatwym, chociaż trudno przejść obok nich obojętnie. Z dwóch powodów warto poświęcić uwagę szklanym wyrobom Jerzego Słuczan-Orkusza. Pierwszym jest wystawa prac artysty, którą można obecnie oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Drugim jest fakt, że jaskrawe kolory się w tym sezonie modne.

 

Designerskie szkło użytkowe z epoki PRLU można obecnie zobaczyć na wystawie mającej miejsce w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. To jedyna tego typu i przeprowadzona z tak wielkim rozmachem prezentacja prac artysty w Polsce. Wazony o zdumiewających kształtach, wymyślne patery czy intrygujące kufle, to tylko niektóre z przykładów szklanych dzieł Jerzego Słuczan-Orkusza. Ci z Państwa, którzy nie mogą obejrzeć wystawy osobiście, być może po lekturze naszego tekstu odnajdą we własnym mieszkaniu szklane obiekty projektu artysty i zorganizują ich mini wystawę w domowych zaciszu. Być może ktoś z Państwa chciałby wzbogacić własną kolekcję o nowe nabytki albo po prostu sprawić sobie piękną a jednocześnie funkcjonalną rzecz? Na stronie Galicja Antyki zgromadziliśmy najciekawsze przykłady dzieł Jerzego Słuczan-Orkusza. Zapraszamy do lektury tekstu oraz do zapoznania się z naszą ofertą szkła projektu jednego z najbarwniejszych przedstawicieli polskiego wzornictwa użytkowego.

 

 

Kolory wyobraźni


Myśląc o twórczości Jerzego Słuczan-Orkusza, nie sposób nie zacząć od problemu, który poruszał go najbardziej, mianowicie od koloru. Patrząc na wyrazistość jego szklanych dzieł, chyba nie można oprzeć się wrażenia, że był to człowiek o bogatej i nad wyraz rozwiniętej wyobraźni. Artysta, który nie tylko potrafił zatapiać się w tak cudownych wizjach, ale umiejętnie przelewać je na nietrwały i delikatny materiał jakim jest przecież szkło. Można spotkać się z określeniem, że Wrocław od zawsze był miastem neonów. Swej artystycznej przygody Jerzy Słuczan-Orkusz nie mógł zatem rozpocząć nigdzie indziej jak właśnie we wrocławskiej szkole szkła (chociaż to w Tarnowcu powstało wiele spośród jego najsłynniejszych dzieł). Był jednym z pierwszych absolwentów Katedry Szkła w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych – przekształconej obecnie na wrocławską Akademię Sztuk Pięknych. Kolor grał istotną rolę w twórczości Jerzego Słuczan-Orkusza od samego początku. W latach 70. XX wieku artysta usilnie eksperymentował z paletą barw swoich dzieł. Z kolei w latach 80. i 90. XX wieku tworzył głównie przedmioty w tonacji czarnej i białej. Niemniej jednak używane przez artystę barwy oscylowały głównie w odcieniach żółci, czerwieni oraz zieleni. Można spotkać się także z naczyniami, w których artysta zastosował najzimniejszy kolor z podstawowej palety barw, czyli niebieski. Wszystkie prace Jerzego Słuczan-Orkusza niosą ze sobą ogromny ładunek emocjonalny. Wszakże czym bardziej można oddać klimat danego dzieła jak nie właśnie kolorem? Jedne zatem zbliżają i uspokajają. Inne z kolei oddalają i działają agresywnie. Niektóre wyrażają nastrój melancholii i refleksji nad światem albo wręcz przeciwnie świeżość i dynamizm. Kolory mogą być więc użyte w najróżniejszych celach i także z różnymi efektami. W przypadku Jerzego Słuczan-Orkusza pewne jest jedno: on wcale nie musiał wiedzieć, dlaczego używał danego koloru, ale ważne, że wiedział jak.
Kolor był dla artysty osobistym sposobem oraz drogą, dawał możliwość wypowiadanie się w szklanym materiale.

Szkło jako materiał rzeźbiarski


Kształty szklanych obiektów Jerzego Słuczan-Orkusza wzbogacone o ciekawą ornamentykę są nie mniej wyraziste niż ich kolory. Oczywiście w każdej z jego prac widać zarówno formalną jednorodność o geometrycznej prostocie (przeważają kształty takie jak np. kule, gruszki, cylindry, walce). Wpływ na nie miały czasy, w których przyszło artyście tworzyć oraz ''naleciałości'' modernistycznej myśli dotyczącej architektury i wzornictwa przemysłowego. Idea tworzenia przedmiotów użytkowych, o pięknie których decydowała przede wszystkim funkcja, jaką miały pełnić - ma głębokie zakorzenienie w modernizmie. Stąd słynna sentencja ''mniej znaczy więcej'' na długie dziesięciolecia wyparła z polskiego wzornictwa użytkowego wszelkie oznaki naruszenia ''surowej'' formy przedmiotu. W szczytowym okresie twórczości artyście udało się uczynić ze swoich szklanych dzieł przedmioty unikalne, które pomimo wymyślnych zdobień pozostały rzeczami użytecznymi. Być może to w jaki sposób artysta podchodził do kształtu swoich dzieł było związane z jego pierwotnym pragnieniem bycia rzeźbiarzem. Nieodpartym okazał się jednak dla jego urok szkła. Jako młody chłopak chętnie przyglądał się pracy rzemieślników w hucie ''Niemen'' w Brzozówce, do której wyprawiał się razem z ojcem. Bez wątpienia można powiedzieć, że Jerzy Słuczan-Orkusz potrafił rzeźbić w szkle, że to szkło było dla niego przede wszystkim formą rzeźbiarską a jednocześnie płótnem, które wypełniał różnymi kolorami.

 

 

 

 

 

 

 

 



Zdjęcia pochodzą z: Jerzy Słuczan-Orkusz, naczynia dekoracyjne fragment wystawy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu fot. własna


Szkła projektu Jerzego Słuczan-Orkusza na stronie Antyki Galicja


Na stronie Antyki Galicja w zakładce szkła znajdują się oryginalne przedmioty autorstwa artysty. Większość pochodzi z lat 70. XX wieku, czyli z okresu, w którym Jerzy Słuczan-Orkusz najintensywniej eksperymentował ze szklanymi formami oraz kolorami. Szklane dzieła Jerzego Słuczan-Orkusza z późnych lat 50. XX wieku charakteryzowały się jeszcze pewnymi niedociągnięciami warsztatowymi, nie były wolne od nierówności fabrycznych czy widocznych bąbelków powietrza w masie szklanej. W latach 70. XX wieku artysta podjął pracę w jednym z krakowskich zakładów szkła, zajmujących się produkcją najwyższej klasy mas szklanych dla polskiego przemysłu. Pozwoliło mu to po pierwsze na nabranie ''ogłady'' pod względem technologicznych i dało możliwość tworzenia wysokiej jakości barwnych szkieł w różnych odcieniach i fakturach. Po drugie artysta w końcu odważył się wzbogacić swe szklane formy także o filuteryjne ornamenty takie jak np. kolorowe nitki i wstęgi, bezbarwne ''cewniki'' jako doklejane ucha czy akcenty przypominające porowatą skałę. Ludzie żarliwie i autentycznie przeżywający daną dziedzinę sztuki, powinni charakteryzować się odwagą, dzięki czemu dziś możliwe jest oglądanie tych niezwykłych a zarazem funkcjonalnych przedmiotów na wrocławskiej wystawie oraz w galerii na stronie Antyki Galicja.
Jerzemu Słuczan-Orkuszowi udało się jednak coś jeszcze. Przy tak wyrazistej kolorystyce, którą operował artysta, łatwo bowiem było wpaść w krzykliwość i jarmarczność. On jednak potrafił 'ujarzmić'' swe bardzo ekspresyjne, szklane dzieła i uczynić z nich przedmioty wytworne, które stały się wyrazem artystycznej elegancji.

  

 

 Szkło w kolorze pomarańczowym i żółtym z elementami dekoracyjnymi

 

Wazony o formie amfor


https://antyki-galicja.pl/pl/searchquery/s%C5%82uczan/1/phot/5?url=s%C5%82uczan 

Rubinowy dzban z kryzą

 

 Cytrynowe wazony i "Panna Młoda"

 

Karafka "Nude"

 

Bibliografia
P. Banaś, Polskie współczesne szkło artystyczne, Wrocław 1982, s. 84.
J. G. Causse, Niesamowita moc kolorów, tłum. M. Chojnacki, Katowice 2015, s. 54-55.
B. Filaska, Szkło piękne i użyteczne, Warszawa 1973, s. 155-156.
J. Gage, Kolor i kultura, Kraków 2008, s. 78- 80.
B. Sikorska-Nowacka, Jerzy Słuczan-Orkusz: szkło artystyczne, katalog wystawy, Grudziądz 1975, s. 5-8.

Komentarze do wpisu (2)

23 sierpnia 2021

Dziękuję za artykuł. Niewiele jest jednak w nim wiadomości o latach 80. XX wieku, gdy Jerzy Sluczan- Orkusz tworzył piekne, dojrzałe formy szklane np. Rubinowe. Posiadam takie z połowy lat 80.XX, piekbe, dekoracyjne szklo- z Huty Tarnowiec, kupione w Gdyni w połowie l.80. XX wieku. Formy są wyszukane ale nawiązujące do antycznych wzorców. I to dla mnie było Najciekawsze! Nie eksperymenty w zakresie formy i koloru, tylko to co uznawał za najpiękniejsze - w czasie dojrzałej twórczości tj. Formy nawiązujące do antyku.

16 grudnia 2021

nie można zapomnieć o hucie Niemen która nadawała trendy w XX leciu międzywojennym produktom ze szkła użytkowego. Do dzisiaj można kupić produkty z tej huty https://www.niemencrystal.com

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl