Porcelana, farby naszkliwne, złocenie. Wysokość: 9 cm, długość: 18 cm, szerokość: 16 cm
Stan bardzo dobry, bez uszkodzeń
Sygnowane zielonym drukiem: Chodzież/ made in Poland; czarną farbą: unikat, L. Nowosielski, znak artysty
Leszek NOWOSIELSKI
1918 Warszawa - 1999 Warszawa
Ukończył studia na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej, podczas II wojny światowej uczęszczał na prywatne lekcje malarstwa u Jana Rubczaka. W 1945 przeprowadził się do Gliwic, gdzie do 1949 prowadził wytwórnię chemiczną. W 1949 został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków, w tym samym roku w Biurze Wystaw Artystycznych miała miejsce pierwsza indywidualna wystawa malarstwa Leszka Nowosielskiego. W 1956 swoje zainteresowanie skierował na ceramikę, zaczynał od dekoracji naszkliwnych umieszczanych na porcelanie. W późniejszym czasie wyspecjalizował się w kompozycjach figuratywnych tworzonych z płaskorzeźbionych kafli (paneli) ceramicznych. Tworzył abstrakcyjne dekoracje stosując również malarstwo na porcelanie, część jego twórczości odwoływała się do historii Polski m.in. Bitwa pod Grunwaldem, Zbrodnia katyńska, Powstanie warszawskie, męczeństwo w Auschwitz. Prace Leszka Nowosielskiego charakteryzowały się żywą kolorystyką, część z nich to trójwymiarowe figury wykonane ręcznie i niepowtarzalne w swojej formie. Twórczość artysty znajduje się w kolekcjach Muzeum Narodowego w Warszawie, we Wrocławiu i Gdańsku, w płockim Muzeum Ziemi Mazowieckiej i warszawskim Muzeum Archeologicznym. Jedną z kompozycji ceramicznych Leszek Nowosielski poświęcił wybuchowi bomby jądrowej w Hiroszimie, praca ta znajduje się w Centrum Pamięci Hiroszimy w Tokio.
W latach 50. XX wieku poznał Hannę Modrzewską, swoją przyszłą żonę, z którą połączyła go fascynacja ceramiką. Do końca zostali duetem w życiu i w pracy – stworzyli w Podkowie Leśnej atelier-studio, gdzie wspólnie zajmowali się ceramiką użytkową i artystyczną. Swoje dekoracje nawiązujące do historii, antyku oraz zupełnie abstrakcyjne wzory umieszczali często na naczyniach kupowanych w zakładach porcelany w Chodzieży czy Ćmielowie. Za pomocą aerografu własnej konstrukcji spryskiwali powierzchnię form szkliwem, czasami korzystając z gotowych szablonów, a następnie rozmaitej wielkości rylcami wydobywali rysunek. Swoje prace sprzedawali w kameralnej galerii przy warszawskim MDM-ie.
źródło: art info. pl, oraz dom aukcyjny Ostoya