nowowości
Uranowa karafka, Huta Józefina.
Uranowa karafka, Huta Józefina.

3 200,00 zł

szt.
Para kinkietów w stylu Art deco
Para kinkietów w stylu Art deco

1 900,00 zł

szt.
Figura Don Kichota, drewno ok 1920
Figura Don Kichota, drewno ok 1920

10 000,00 zł

szt.
Wazon Czechosłowacja lata 60.  Škrdlovice
Wazon Czechosłowacja lata 60. Škrdlovice

2 300,00 zł

szt.
Cukiernica Art Deco Norblin, Warszawa 1920r.
Cukiernica Art Deco Norblin, Warszawa 1920r.

6 000,00 zł

szt.
Srebrna cukiernica Tallin 1958r.
Srebrna cukiernica Tallin 1958r.

6 900,00 zł

szt.
Cukiernica Biedermaier na kulach
Cukiernica Biedermaier na kulach

9 800,00 zł

szt.
Puzdro na biżuterię, ok. 1900 r.
Puzdro na biżuterię, ok. 1900 r.

950,00 zł

szt.
Półmisek Fraget Warszawa XIX w.
Półmisek Fraget Warszawa XIX w.

1 300,00 zł

szt.
Sosjerka Art Deco Br. Henneberg, Warszawa
Sosjerka Art Deco Br. Henneberg, Warszawa

4 920,00 zł

szt.
Tańczący Mefisto
Tańczący Mefisto

800,00 zł

szt.
Wizytownik  A. M. Nowakowscy, Warszawa l. 60.
Wizytownik A. M. Nowakowscy, Warszawa l. 60.

1 950,00 zł

szt.
Postument na wykałaczki, secesja
Postument na wykałaczki, secesja

1 000,00 zł

szt.
Herbatnica bidermeier, Prusy 1850-1880
Herbatnica bidermeier, Prusy 1850-1880

3 000,00 zł

szt.
Karafka kryształowa, Moser
Karafka kryształowa, Moser

1 600,00 zł

szt.
Damski scyzoryk
Damski scyzoryk

1 400,00 zł

szt.
Srebrne etui na cygaro
Srebrne etui na cygaro

2 400,00 zł

szt.
Imbryk repusowany, 1910- 1920
Imbryk repusowany, 1910- 1920

500,00 zł

szt.
Kryształowe gabinetowe kałamarze na tacy
Kryształowe gabinetowe kałamarze na tacy

1 000,00 zł

szt.
Kryształowa pieczęć ,1900 r.
Kryształowa pieczęć ,1900 r.

1 600,00 zł

szt.
Kryształowy kałamarz
Kryształowy kałamarz

2 200,00 zł

szt.
Porcelanowy flakon na perfumy okuty srebrem
Porcelanowy flakon na perfumy okuty srebrem

1 100,00 zł

szt.
Flakon na perfumy, Bidermeier 1820-30r.
Flakon na perfumy, Bidermeier 1820-30r.

3 000,00 zł

szt.
Kryształowa lampa, lata 90.
Kryształowa lampa, lata 90.

900,00 zł

szt.
Srebrna, polska piersiówka  1989 r.
Srebrna, polska piersiówka 1989 r.

4 000,00 zł

szt.
Kołatka secesyjna 1900, brąz
Kołatka secesyjna 1900, brąz

950,00 zł

szt.
Kinkiet ceramiczny, Niemcy lata 60.
Kinkiet ceramiczny, Niemcy lata 60.

1 800,00 zł

szt.
Kinkiet Polam Bielsko-Biała
Kinkiet Polam Bielsko-Biała

1 800,00 zł

szt.
Kałamarz ze sową,  Art Deco.
Kałamarz ze sową, Art Deco.

1 800,00 zł

szt.
Kieliszki  6 szt.  Art Deco
Kieliszki 6 szt. Art Deco

920,00 zł

szt.
Flakon Art Deco, lata 30.
Flakon Art Deco, lata 30.

800,00 zł

szt.
Flakon Art Deco, lata 30.
Flakon Art Deco, lata 30.

800,00 zł

szt.
Kryształowy kielich, remer.
Kryształowy kielich, remer.

590,00 zł

szt.
Kryształowy kielich, remer.
Kryształowy kielich, remer.

590,00 zł

szt.
Kryształowy kielich, remer.
Kryształowy kielich, remer.

590,00 zł

szt.
Kryształowy kielich, remer.
Kryształowy kielich, remer.

590,00 zł

szt.
Srebrne pióro wieczne ze złotą  stalówką
Srebrne pióro wieczne ze złotą stalówką

1 400,00 zł

szt.
Gabinetowy nóż do papieru.
Gabinetowy nóż do papieru.

984,00 zł

szt.
Secesyjny nóż do papieru z kości.
Secesyjny nóż do papieru z kości.

860,00 zł

szt.
Łopatka , Norblin, Warszawa
Łopatka , Norblin, Warszawa

380,00 zł

szt.
Zakładka do książki z kości, XIX w.
Zakładka do książki z kości, XIX w.

1 000,00 zł

szt.
Gabinetowy nóż do papieru, XIX w.
Gabinetowy nóż do papieru, XIX w.

730,00 zł

szt.
Pióro z kości, XIX w.
Pióro z kości, XIX w.

600,00 zł

szt.
Kolekcja secesyjnego szkła, wybrane nowości
Wazon Loetz Cisel 1899
Wazon Loetz Cisel 1899

1 392,00 zł

Cena regularna: 1 740,00 zł

szt.
Wazon Loetz Diana Cisel - 1899
Wazon Loetz Diana Cisel - 1899

2 880,00 zł

Cena regularna: 3 600,00 zł

szt.
Wazon ikebana Loetz, Perlenmutter 1899r.
Wazon ikebana Loetz, Perlenmutter 1899r.

3 800,00 zł

szt.
Herbatnica secesyjna Pallme Konig, Austria XIX w
Herbatnica secesyjna Pallme Konig, Austria XIX w

1 199,20 zł

Cena regularna: 1 499,00 zł

szt.
Wazon Loetz Rusticana 1899
Wazon Loetz Rusticana 1899

1 568,00 zł

Cena regularna: 1 960,00 zł

szt.
Secesyjna herbatnica Pallme Konig II pol XIX w
Secesyjna herbatnica Pallme Konig II pol XIX w

960,00 zł

Cena regularna: 1 200,00 zł

szt.
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
Włocławki 0
Włocławki

Co obecnie cieszy się szczególną popularnością wśród kolekcjonerów przedmiotów użytkowych? Zainteresowanie naczyniami retro jest dziś coraz większe i to nie tylko wśród pasjonatów wyrobów z ceramiki. W Polsce powróciła moda na naczynia w kwiaty ''włocławki''

 

Włocławki


Fajans to niezwykle oporny i trudny we współpracy materiał. Wyrabia charakter artysty. Uczy pokory i cierpliwości. Żeby nadać mu właściwą formę, najpierw trzeba spróbować go ''ujarzmić''. Oczywiście można to robić na wiele sposobów. Jedna z dróg prowadzi do Włocławka...

 

Czym właściwie jest fajans?


Fajans to rodzaj tworzywa, którego głównym składnikiem jest określony typ glinki. Innymi słowy to jedna z odmian ceramiki, którą zazwyczaj formuje się ręcznie, wypala a następnie maluje. Fajans jako materiał jest łudząco podobny do porcelany. Porcelana to do dziś jedno z bardziej cenionych, urokliwych i dostojnych tworzyw. Produkuje się z niej zastawy stołowe oraz wiele przedmiotów codziennego użytku a także bibeloty. Receptura wyrobu porcelany była niegdyś jedną z najpilniej strzeżonych tajemnic. ''Białe złoto'' jak zwykło się ją nazywać , w rzeczywistości jest mieszaniną glinki kaolinowej z kwarcem i skaleniem. Rzecz jasna próbowano dociekać, w jakich proporcjach należało dodać poszczególne ingrediencje, by w rezultacie otrzymać ten śnieżnobiały, lśniący materiał. Tajemnica receptury nie została odkryta od razu. Skutkiem ubocznym nieprawidłowego dobrania proporcji było powstanie fajansu. Chociaż materiał ten jest wytwarzany z tych samych surowców, co porcelana, brak mu jednak jej elegancji, wdzięku, delikatności i plastyczności. Pod względem jakości jest zdecydowanie gorszy. Do jego wytworzenia stosuje się także kaolin, lecz nieoczyszczony. Stąd tez odcień fajansu jest kremowy, natomiast projektowane formy bardziej proste. Żeby zabezpieczyć go przed nasiąkaniem wodą i szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, nakłada się dodatkową warstwę białego szkliwa. W ten sposób fajans niejako ''upodabnia'' się do porcelany. Można go jednak łatwo zdemaskować. Fajans nie jest w jakikolwiek sposób podatny na przenikliwość chociażby jednego promyka światła. Ma on jednak tę zaletę, że jest cięższy, zdecydowanie grubszy i bardziej odporny na wysokie temperatury oraz ścieranie ścianek niż porcelana.

 

Kwiaty jako znak rozpoznawczy


Chociaż włocławski fajans odznacza się nad wyraz bogatą malaturą, inspirowaną kolorami oraz motywami ludowymi, to jednak elementem, który przyniósł mu popularność zarówno w Polsce jak i za granicą były kwiaty w charakterystycznym kobaltowym, brązowym lub purpurowym kolorze. Pierwszy kwiatowy wzór powstał krótko po uruchomieniu w 1873 roku fabryki, zajmującej się produkcją włocławskiego fajansu. Był oczywiście malowany ręcznie. Choć w tym czasie z fabryki wychodziło wiele zastaw, kwiatowe malunki zdobiły tylko nieliczne z nich, czyniąc je tym samym raczej przedmiotami dekoracyjnymi niż użytkowymi. Prawdziwymi rarytasami i małymi dziełami sztuki.
Florystyczny motyw stał się na tyle rozpoznawalny, że na fajanse z Włocławka zaczęto mówić po prostu ''włocławki''.

Niekolorowa historia


Fabryka fajansu była niegdyś dużym, włocławskim zakładem przemysłowym, a właściwie kompleksem budowli fabrycznych, który kilkukrotnie zmieniał swoich właścicieli. ''Stara'' fabryka rozpoczęła swą działalność na początku lat 70. XIX wieku pod nazwą Włocławska Fabryka Fajansu. Kilka lat później w sąsiedztwie pierwszej fabryki wybudowano ''nową'', która działała pod nazwą Nowa Włocławska Fabryka Fajansu. Na przestrzeni lat kompleks doczekał się zarówno sporej rozbudowy, połączenia fabryk (które od 1945 roku działały pod wspólnym szyldem Zakłady Fajansu im. Rewolucji 1905 roku a następnie w latach 70. zostały przekształcone w Włocławskie Zakłady Ceramiki Stołowej) jak i potężnych strat – pożar zniszczył większość zabudowań fabrycznych oraz najważniejsze urządzenia. Zakład odbudowano. Czasy jego świetności przypadły na lata 70. XX wieku. Wtedy każdy mieszkaniec Włocławka chciał mieć w domu kultowy włocławek. W 1990 roku zaprzestano produkcji fajansu i fabryka została zamknięta. 12 lat później wznowiła swą działalność, pod innym adresem i już nie jako fabryka, ale mała manufaktura. Nadal jednak w produkcji wykorzystywana jest tradycyjna technika, kultowe formy oraz ręczne zdobienie wyrobów. W manufakturze zatrudnieni są byli pracownicy z włocławskiego zakładu. Dzięki zachowanym, starym wzornikom możliwe jest odtworzenie dawnego stylu malunków. Oprócz doskonale znanych talerzy, mis, wazonów czy filiżanek w manufakturze produkuje się także fajans współczesny, bibeloty dekoracyjne, ozdoby świąteczne a także spersonalizowane produkty.

 

Artyści pracujący we Wzorcowni


W 1952 roku we Włocławskiej Fabryce Fajansu powołano do życia Ośrodek Wzorcujący, nazwany potocznie Wzorcownią. Pracownikami Ośrodka byli wybitni projektanci ceramiki : Elżbieta Piwek-Białoborska, Jan Sowiński, Wit Płażewski i Antoni Bisaga. To właśnie oni narzucili styl włocławskim fajansowi. Dopełnili go natomiast malarze ceramiki, wśród nich: Helena Majewska, Katarzyna Mirolewicz, Halina Smółkowska, Bogusław Starosta, Julia Antczak, Halina Awarska, Bogusław Gajda, Maria Skibińska. Zanim powstały konkretne modele naczyń oraz wzory dekoracji, najpierw oczywiście był pomysł oraz wstępny szkic. Wszystkie były niepowtarzalne i posiadały swój unikalny numer. Następnie konkretne typy formowano ręcznie lub odlewano z gipsowej formy (do której wlewano tzw. mulik fajansowy). Gotowy produkt wypalano, malowano, szlifowano i na koniec jeszcze razy wkładano do pieca. Artyści-malarze pracujący we Wzorcowni posiadali tę niezwykłą umiejętność, która pozwala im zamiast przytłaczać fajans kolorem, jedynie go ubarwiać, tym samym wydobywając drzemiące w nim piękno.

 

Włocławki wśród porcelany i ceramiki na stronie Antyki Galicja


Na stronie Antyki Galicja dostępna jest kolekcja fajansu zabytkowego. Z autorskimi dekoracjami pomysłu artystów-projektantów zatrudnionych we Wzorcowni: Elżbiety Piwek-Białoborskiej, Jana Sowińskiego, Wita Płażewskiego. Malatura została wykonana przez artystów-plastyków. Wszystkie włocławki dostępne na stronie Antyki Galicja posiadają charakterystyczną, zielonkawą sygnaturę ''Zakłady Fajansu Rewolucji 1905 roku'' typową dla wyrobów z lat 1945-1959. Każdy przedmiot został pomalowany ręcznie. Nie znajdą Państwo dwóch takich samych wyrobów z Włocławka. Włocławski fajans to jednak nie tylko naczynia użytkowe z charakterystycznymi, kwiatowymi wzorami lub motywami ludowymi. To także przedmioty o niemałej wartości kolekcjonerskiej. Na stronie Antyki Galicja dostępne są także fajanse z tzw. kolekcji picassowskiej. Modele, które wcale nie przypominają naczyń, za to o nietypowych kształtach oraz unikalnej i odważnej malaturze.

 

Rzadko spotykana Ikebana w kolorze żółtym w stylu picasso,

projektu Wita Płażewskiego



Bomboniera utrzymana w typie biało-czarnym z charakterystycznymi pasami

Brązowa bomboniera, duże naczynie z pokrywką, typ picasso

Fajansowy wazon malowany ręcznie, podszkliwnie w kwiatowy wzorek

Wazonik 'Kula', nr fasonu 5830 projekt z roku 1956

Komplet do wina, kolorowy motyw

 

Reprezentacyjna patera na owoce zdobiona w falujące pasy


Kultowy wazon

Pastelowa patera zdobiona reliefową techniką ''kory''

 

 

Rzadko spotykana patera Kapelusz, zdobiona ręcznie reliefową techniką ''kory''


Fajansowe talerze deserowe do ciasta, owalne wzory

 

Komplet talerzy Drzewa

Multikolorowy wysoki wazon

Pięknie zdobiony pomarańczowo-czarny wazonik

Bibliografia
Ceramikon Polski, dostępny online: <http://ceramikonpl.blogspot.com/ >.
L. Danckert, Leksykon porcelany europejskiej, Gdańsk 2008.
Fajans Włocławek, dostępny online: <http://www.fajans.com.pl/ >.
R. Hankowska, Fajans Włocławski, Wrocław 1991.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl